7:  Een aanleg om snel verveeld te zijn.

Een gevolg van punt 6. Verveling omringt de volwassen ADHD'er als een gootsteen, altijd klaar alle energie op te zuigen. De ADHD'er blijft achter met de honger naar meer stimulans. Dit kan gemakkelijk verkeerd worden uitgelegd als een gebrek aan interesse. In feite is het een relatief onvermogen interesse voor een langere tijd vast te houden. Zoveel als hij/zij ergens om geeft, zo snel loopt zijn/haar batterij leeg.

Mijn antwoord voor de diagnose:

 Ja, natuurlijk is dat zo.  Stil zitten "nietsen" is een ramp, die ik niet aan kan en mij al vaak verwijten heeft opgeleverd.  Meest gehanteerde argument is dan:  "Rust toch even uit, dat heb je nodig".  Waarop ik meestal antwoord met:  "Dat doe ik wel als ik slaap".  Lang geïnteresseerd zijn in iets lukt inderdaad niet, tenzij het je op dat moment boeit. Dan kun je er dag en nacht mee bezig zijn (uiteraard tot er zich iets nog interessanters aandient).   Strandbezoek – dus luieren in de zon – bijvoorbeeld is voor mij één van de ergst denkbare “activiteiten”.   In de vakantie moet ik wat doen (musea bezoeken, dingen bekijken) en vooral niet stil zitten nietsen (aan het strand).

Toelichting voor jou Lezer:

Zoals de meeste zaken die wij hier met elkaar behandelen is ook dit geen los opzichzelfstaand iets.  Ook dat spanningzoeken heeft hier mee te maken. De term hersenstorm, de naam van de AD(H)D-website van Anne-Marie van der Gouw, dekt de lading.  De AD(H)D-er/ster kan zich niet ontspannen.  Zijn/haar hersens draaien voortdurend op volle toeren.  En als er schijnbaar niets voorhanden is om te draaien zoekt de AD(H)D-er/ster wel iets.  Niet bewust hoor Lezer, neen volkomen op de automatische piloot zoekt de AD(H)D-er/ster naar een bezigheid.  En dan uiteraard wel een interessante bezigheid.  Beste Lezer, laat je niet om de tuin leiden.  Soms is een interessante bezigheid het tellen van de tegeltjes op een muur.  Stel je zet een AD(H)D-er/ster in een kale, betegelde ruimte en zorgt niet voor afleiding.  Negen van de tien AD(H)D-ers/sters kunnen je na een wat langer verblijf in die ruimte vertellen hoeveel tegeltjes er in zijn verwerkt.  Of hoeveel horizontaal of hoeveel verticaal of hoeveel beschadigd zijn etc.  Zodra verveling komt opzetten zoekt de AD(H)D-er/ster een bezigheid.

Dit kan gemakkelijk verkeerd worden uitgelegd als een gebrek aan interesse wordt in de toelichting geschreven.  Soms is dat inderdaad het geval.  Maar veel vaker ontdekt onze AD(H)D-er/ster iets wat hem/haar net een beetje meer boeit.  En met volle overgave stort onze AD(H)D-er/ster zich op dat nieuwe “speeltje”.  Uiteraard tot ook dat weer gaat vervelen.  Het is derhalve niet echt een gebrek aan interesse maar veel meer het op je weg opduiken van iets dat net even boeiender is

Hiermee hangt ook zeer sterk samen, ben ik van mening, dat AD(H)D-ers/sters vaak op school zulke slechte resultaten boeken.  Als iets niet boeit begin je gewoon aan wat anders.  Helaas Lezer, werkt jullie systeem niet zo en wordt met dit fenomeen door de overheid die jullie dicteert hoe ”het moet” geen rekening gehouden.   Hiermee zou je ook kunnen verklaren waarom AD(H)D-ers/sters in sommige vakken tot de absolute top behoren en er in andere vakken niets van bakken.   Verveling is een absoluut begrip in onze geesten.  Wij vervelen ons soms op momenten waarop anderen juist zeer bezig geboeid zijn.  En helaas kun je niet even een knopje omzetten om mee te doen.  Daar staat het al eerder genoemde hyperfocussen tegenover.  Als iets je echt interesseert vergeet ja alles om je heen en blijft er mee bezig tot je zelf bent bevredigd in je nieuwsgierigheid.

Daar zul je als leraar ook mee om moeten gaan ofwel afremmen.

Einde 7, door naar 8

Naar inleiding of  naar onderwerp   1  2  3  4  5  6  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21

Naar mijn algemene AD(H)D-website:  AD(H)D blijft het hele leven

Laatste aanpassing 30-03-2015