Docentenplein.
Het
is alweer een aantal
jaren
geleden dat ik erg intensief bezig was met voorlichting over AD(H)D en PDDnos
op het internet via de lotgenotenwebsite ADHDPlus)*.
Een AD(H)D-er is gewoonlijk erg intensief bezig met wat hem
(haar) op enig moment interesseert. Alleen kan die interesse -
al dan niet plotseling - verslappen of zelfs geheel verdwijnen. Dat
was bij mij ook het geval, ik was om het zo maar te zeggen
"uitge-AD(H)D-ed". Met name het forum op internet
waar wij mee bezig waren raakte in het slop. De meeste deelnemers
wisten wat ze wilden weten en haakten af. Nieuwe aanwas bleef
mondjes maat dus vonden wij, de bestuursleden van de stichting, die
het forum dreef, het tijd om op te houden. Na enige tijd werd
de draad door anderen weer opgepakt)*.
Op het ogenblik ben ik vooral bezig met SeniorWeb als
redactie-assistent Veiligheid)**. SeniorWeb past bij mij en ik
pas kennelijk bij SeniorWeb.
Dus om het kort te stellen:
tot ik een e-mail van docentenplein.nl
ontving heb ik al weer jaren niet meer aan AD(H)D-voorlichting
gedaan. Maar ja, dit verzoek vond ik zo vererend dat ik mijn best heb
gedaan een bruikbaar stuk gereedschap samen te stellen voor docenten,
die met AD(H)D-kinderen te maken krijgen; uiteraard zijn ook ouders
en anderen die met deze problematiek te maken hebben van harte
uitgenodigd mijn konterfeitsels
te lezen en vooral wat ik schrijf te gebruiken in de praktijk van
alle dag. Ik streef er naar duidelijk te maken hoe een kind met deze
aandoening in de wereld staat, hoe het dingen beleeft etc. Ik
durf het aan te beweren dat wat ik schrijf vrij algemeen geldend is
voor AD(H)D-ers
Zo na dit inleidinkje naar het echte werk:
Docentenpleinbijdrage
of begin hieronder...... maar nog veel
beter, lees allereerst de volgende pagina even: Microsoft zoekt
mensen met autisme
Inhouds/onderwerpenopgave.
Pagina
|
Omschrijving
|
Inleiding
|
Inleiding tot de informatie en enige
toelichting over de opzet, de 20 diagnosevragen van Hallowell &
Ratey.
|
1.
|
Een gevoel van onderprestatie omdat
je je doelen niet bereikt(ongeacht hoe veel je al tot stand hebt
gebracht).
|
2.
|
Problemen met het organiseren van je
leven.
|
3.
|
Chronisch uitstellen, problemen
ergens mee te starten.
|
4.
|
Veel projecten lopen gelijktijdig,
problemen met voortzetten en afronden.
|
5.
|
Geneigd zijn te zeggen wat in het
hoofd omgaat, zonder de noodzakelijke timing of gevolgen ervan in acht
te nemen.
|
6.
|
Een voortdurende hang naar sterke
prikkels, kicks.
|
7.
|
Een aanleg om snel verveeld te zijn.
|
8.
|
Snel afgeleid,
concentratieproblemen, neiging af te haken of weg te dromen tijdens een
conversatie, vaak gekoppeld aan een vermogen zich van tijd tot tijd te
hyperfocussen.
|
9.
|
Vaak creatief, intuïtief en
hoogbegaafd.
|
10.
|
Problemen met geijkte routes en het
volgen van vastgestelde procedures
|
11.
|
Ongeduldig: lage
frustratiedrempel.
|
12.
|
Impulsiviteit, zowel verbaal als in
actie, bijvoorbeeld: impulsief geld besteden, plannen wijzigen,
nieuwe schema's of carrièreplannen maken enz.
|
13.
|
Neiging zich nodeloos, eindeloos
zorgen te maken, neiging de horizon af te zoeken naar iets waarover
getobd kan worden afgewisseld met onoplettendheid of geen acht slaan op
mogelijke reële gevaren.
|
14.
|
Gevoel van dreigend onheil en
onveiligheid afgewisseld met het nemen van grote risico's.
|
15.
|
Stemmingswisselingen, depressie in
het bijzonder wanneer een relatie wordt verbroken of project wordt
beëindigd.
|
16.
|
Rusteloosheid.
|
17.
|
Neiging tot verslaving.
|
18.
|
Chronische problemen met gevoel van
eigenwaarde.
|
19.
|
Onnauwkeurige zelfwaarneming.
|
20.
|
Familiehistorie van AD(H)D,
manisch-depressiviteit, depressies, drugs- en/of alcoholverslaving,
dwanghandelingen of stemmingswisselingen.
|
21.
|
Mijn, gepersonifieerde, uitleg over
wat AD(H)D inhoudt. Het is een bewerking van een publicatie van
de Rijks Universiteit Groningen
|
)* ADHDPlus is “uit
de ether”,
maar
ik
heb recent
het voorlichten over AD(H)D weer opgepakt bij ADHD+ Chatten & Forum,
de
opvolger van ADHDPLus.
)**
Redactieassistent houdt in dat ik periodiek de artikelen die op de
SeniorWeb website staan met betrekking tot veilig gebruik van de
computer en met name internetveiligheid doorlees en van commentaar
voorzie. Door mijn langjarige computer ervaring (ik begon in
1986 met 'computeren' en in 1997 te 'internetten') heeft men mij
hiervoor gevraagd.
|