Deze pagina is bedoeld om mijn
persoonlijke visie over het fenomeen, dat we met AD(H)D
aanduiden, toe te lichten. Ik, schrijver, ben geboren 1940
en weet eerst sinds september 2000 dat ik AD(H)D heb. De
psychiater, die de diagnose stelde, bereidde mij voor dat een
sessie of vier nodig zouden zijn voor de diagnose; door
mijn leeftijd zou diagnose moeilijk zijn omdat ik mij "had
ingesteld". Dat werd dus één sessie omdat ik "het
prototype van de AD(H)D-er had kunnen zijn", zoals hij het na
dat eerste gesprek aanduidde. Ik wil daarmee zeggen, dat
ik wat ervaring heb. En, vanuit mijn
beroepsachtergrond van industrieel marktonderzoeker, ben ik toen
verder gaan speuren naar wat AD(H)D nu eigenlijk is. Mijn
conclusie is dat AD(H)D een volkomen verkeerde aanduiding is en
- ik licht dat hierna zeer uitgebreid toe
- dat er sprake is van: Een genetisch
bepaalde geheugenafwijking, resulterende in een extreme hoge
denksnelheden en snelle opname in het geheugen van als
interessant beschouwde informatie aan de éne kant en extreme
vergeetachtigheid voor alles wat als oninteressant wordt
beschouwd door het betrokken individu aan de andere kant,
gepaard gaande met een wijze van communiceren, die op mensen
die geen AD(H)D hebben “raffelig”)1 overkomt.
)1 Raffelig
naar afraffelen: Haastig en slordig afmaken, Voorbeeld: "door
tijdgebrek de laatste examenvragen moeten afraffelen".
Communicatie van AD(H)D-mensen lijkt voor anderen vaak op zinnen
afraffelen, maar is het niet zoals ik zal uitleggen.
Helaas wordt AD(H)D als
een stoornis, een beperking of zelfs een ziekte gezien;
helaas een gevolg van het zich meester maken van dit fenomeen
door medici, die zelf geen AD(H)D hebben, en er geen snars van
begrijpen (ik hanteer de
term AD(H)D maar omdat die is ingeburgerd en omdat ik nog geen
betere aanduiding weet). Dat is jammer en fout,
want velen met AD(H)D zouden, met de juiste begeleiding
en vooral zoeken naar de sterke kanten, tot enorm grote
prestaties in staat kunnen zijn. Het hebben van AD(H)D
heeft vooral positieve kanten en die blijven onderbelicht.
Ik zie AD(H)D als een gave, die tot ontwikkeling moet worden
gebracht. Nu zitten AD(H)D-kinderen (en volwassenen)
in het "verdom hoekje". Entameren, van de positieve
eigenschappen, van AD(H)D-mensen zou niet alleen maatschappelijk
van veel waarde kunnen zijn, maar ook de levensvreugde van
betrokkenen zou dan stukken beter zijn.
In de gangbare literatuur wordt AD(H)D beschreven als een
concentratiestoornis. Dat is het dus pertinent NIET.
In het volgende hoop ik duidelijk te maken wat het dan wel is.
In mijn waarneming is AD(H)D namelijk een geheugenafwijking en
dat in positieve zin. Met druktemakerij heeft AD(H)D
eigenlijk niets van doen, al kan het in bepaalde gevallen wel
een uiting zijn van een bijverschijnsel: de mateloze
verveling, die bij veel AD(H)D-mensen optreedt als iets te
langzaam gaat (en dat is bijna altijd het geval). Die
verveling uit zich dan in bewegelijkheid.
Het denksnelheidsverschil is een deel van het
probleem. Met ‘ons’ omgaan is lastig voor anderen.
Ik ben al gauw tien gedachten verder dan mijn gesprekspartner(s)
zonder AD(H)D. En, van de tussenliggende negen stappen,
ben ik eigenlijk de helft al weer vergeten. Want ik moet
verder ofwel ik denk met hersenstormsnelheid, zeg
windkracht 9, en dat is voor mijn doen nog traag. De
ander, de "gewone" mens, denkt met een briesje van 3 tot 4 en
bij hevige inspanning misschien 5 tot 6. Die relatieve
traagheid van de gesprekspartner speelt mij parten en omdat ik
zo snel ben, neen moet zijn, ontstaan er misverstanden en
miscommunicatie. Dat is bijvoorbeeld de reden dat veel
mensen met AD(H)D in een betoog inbreken. Dat heb je nodig
"om bij de les te blijven". Dat is ten dele wat ik met
raffelige communicatie bedoel, dat ander stukje volg
hierna. Niet leuk of prettig voor de omgeving maar wel een
noodzaak voor betrokkene.
Bovendien communiceer ik vaak alleen de stappen 1, 3, 7 en
10. De ander raakt dan de draad van mijn gedachten kwijt,
hij/zij mist immers stappen 2, 4, 5, 6, 8 en 9. En dat
terwijl ik er (onbewust!!) van uitga, dat de gesprekspartner me
wel snapt, ik ben toch duidelijk. Als ik probeer trager te
denken en met name te formuleren, raak ikzelf het spoor
bijster. Dan ontstaan er andere misverstanden, vaak zelfs
nog veel erger en heftiger. Dat is dan dat andere deel van
het raffelig communiceren.
AD(H)D-ers onderling communiceren op die stormsnelheid inclusief
overslaan van diverse stappen, dat wil zeggen op een voor
‘gewone mensen’ onnavolgbare manier. Het is mij meer dan
eens gevraagd: je praat met hem/haar maar wij kunnen er
geen touw aan vastknopen, jullie springen van de hak op de tak
enz. Ja dat komt door dat 1, 3, 7 en 10 verhaal.
Alleen - en dat is kenmerkende en tevens merkwaardig - snapt
iemand, die zelf AD(H)D heeft, die redenering negen van de tien
keer wel. Ik heb wel eens "vertaald" wat wij bespraken en
de toehoorder was dan verbaasd hoeveel informatie wij
uitwisselden in een paar minuten. Die "vertraagde" uitleg nam
ook een keer of vijf zoveel tijd.
Doe mij een genoegen en
stop nu even met lezen. Denk even na over dat
denksnelheids- verschil in combinatie met de rommelig aandoende
communicatie in relatie tot dat/die "lastige" kind(eren) met
AD(H)D. U zult mij dan gelijk moeten geven, dat het
voorstaande een rol speelt. U zult mij dan ook gelijk
moeten geven, dat communiceren met AD(H)D-kinderen lastig is en
dat zij u vaak in de rede zullen vallen. Vergeef het
ze: zij kunnen niet anders.
Iets anders is dat AD(H)D-kinderen bij sommige vakken uitblinken
en er bij andere vakken niets van bakken. Bekend: ik
heb zeven jaren Franse les gehad en in al die tijd een keer of
twee, drie een voldoende behaald. Ik wilde geen Frans
leren, want dat had ik niet nodig was mijn idee. Engels en
Duits waren nog tot daar aan toe, maar Frans… Toch heb ik
het, ondanks dat, kennelijk wel opgepikt, want toen ik een keer
in Marokko, alleen met een paar Marokkanen was, was de enige
conversatie mogelijkheid Frans, Berber of Arabisch. Het
werd derhalve Frans, een taal die in Marokko ongeveer de tweede
taal is. Na een tijdje ging het vloeiend. Oké, mijn
woordenschat was betrekkelijk klein maar voldoende. Op een
gegeven moment kreeg ik zelfs een compliment om mijn mooie
Frans. Dat jongetje, dat geen Frans wilde leren, want ik
zou er toch niets aan hebben... Ik wil daar mee maar
zeggen dat ook het schijnbaar niets leren wel doordringt, alleen
niet op de manier waarop een school dat wenst en vooral gewend
is.
Mijn betoog is nu: geef het AD(H)D-kind ruimte en motiveer
het waarom het handig is om toch Frans te leren, gebruik
bovenstaand voorbeeld of pas het aan naar de situatie, maar
motiveer! Dat werkt beter dan het bekende "het
moet"; dat "het moet" zet alle weerstand, die in elk
AD(H)D-mens aanwezig is, in werking. Onze soort is gevoelig voor
de juiste argumenten en vooral niet voor onberedeneerde
dwang. Bij dat laatste ga je dwars liggen, heftig dwars
liggen (kan ik nog steeds).
Ik zou nog veel meer kunnen aanvoeren, maar ik denk dat ik hier
de kern te pakken heb van mijn stelling dan AD(H)D beter kan
worden aangeduid als een Aangeboren geheugenafwijking, die zeer
hoge denk- en communicatiesnelheden tot gevolg heeft:
-
een extreem snelwerkend geheugen,
dat zeer veel kan opnemen in heel korte tijd mits het
onderwerp de persoon in kwestie boeit;
-
een
onnavolgbare snelheid van denken.
-
een
zeer hoge en raffelige communicatiesnelheid;
-
een
onvolledige informatieverstrekking/communicatie in de optiek
van de toehoorder, die niet over deze gave beschikt;
-
schijnbaar niet
in staat zich te concentreren (zie hierna...)
Ik durf tevens de stelling
in te nemen, dat het toedienen van medicatie (b.v.
methylphenidaat) een verkeerd uitgangspunt is. Dit gif kan
in sommige gevallen de hyperactiviteit remmen, maar is geen
oplossing voor iets wat geen ziekte is. Oké, toedienen van
medicatie verdooft en maakt het kind "gezeggelijker" maar in
feite vernielt dit middel het "zijn" van het kind en aan-
bevelenswaardig vind ik dat niet bepaald; het kind is met
gif makkelijker om te hanteren, dat wel.
Bovenstaande heb ik, een
beetje ingekort, in een PDF-document opgenomen dat kan worden
gebruikt om mensen in het onderwijs te laten zien hoe een
volwassene met AD(H)D tegen dit fenomeen aankijkt.
Wellicht nuttig als uw kind problemen op school
ondervindt. Het PDF-document is door HIER
te klkken te downloaden.
U zult op deze pagina's de
onderwerpen AD(H)D [Attention Defict (Hyperactivity) Disorder]
en PDDnos (Pervasive Developmental Disorder not otherwise
specified) behandeld zien vanuit mijn persoonlijke beleving en
benadering en ik onderschrijf uit mijn dagelijkse leven en
beleven wat hierboven werd geschreven!!
Hyperactivity en H tussen haakjes omdat de aandoening als
zodanig zich voor kan doen met of zonder hyperactiviteit, zie
ook pagina
2 "Enkele
definities
van AD(H)D en PDDnos". Bovendien zal blijken dat die
hyperactiviteit een, er met de haren bijgesleept iets is, dat
het makkelijker maakt voor "gewone" mensen om maar van AD(H)D te
spreken of dat zelfs met droge ogen als diagnose te
stellen. Ik ben, vanuit 77 jaar (medio 2017) ervaring, een
andere mening toegedaan, zoals ik hiervoor heb toegelicht.
Ik pretendeer geen volledigheid noch een wetenschappelijke of
pseudo-wetenschappelijke behandeling van deze onderwerpen, het
is de weergave van mijn langjarige ervaring met deze
aandoeningen.
Ook wil ik nog een opmerking plaatsen: Bij mij is de
combinatie AD(H)D en PDDnos gediagnosticeerd. In de
praktijk van alle dag zijn er verschijnselen die sec aan AD(H)D
of die sec aan PDDnos zijn toe te schrijven. Er zijn
echter, volgens mij, ook overlapgebieden. Om onderscheid
te maken waaraan, dus welke van de twee AD(H)D of PDDnos, de
gedraging of juist het achterwege laten ervan is toe te wijzen
ben ik niet in staat.
AD(H)D wordt - m.i. zeer fout!!! - in het Nederlands ook wel
aangeduid met Alle Dagen Heel Druk; ludiek maar.... Ook spreekt
men van een aandachtstekortstoornis; ook dit is pertinent
onjuist en nog verwarrend ook. Ik durf beweren dat een
AD(H)D-mens nooit zonder aandacht is, alleen waar die op is
gericht is een ander verhaal, een verhaal dat niet-AD(H)D-mensen
nooit zullen kunnen volgen omdat ze veel te traag zijn in hun
denken t.o.v. onze denksnelheid.
Ik sprak, tot voor kort nog, liever van een
"aandachtsfixatiestoornis, omdat ik voortborduurde op het begrip
"aandachtstekortstoornis". Dat bleek een begin, want de
AD(H)D-mens heeft meestal grote moeite zijn/haar aandacht
gedurende langere tijd op één bepaald onderwerp of op één
bepaalde taak te richten. Je bent dus vermoedelijk(!) niet
altijd in staat je aandacht langere tijd te fixeren.
AD(H)D-mensen zijn er "meester" in hun aandacht te laten
afdwalen, van het onderwerp waarvan op dat moment wordt geacht,
dat zij hun aandacht daar op gericht hebben; meestal tot
grote irritatie van de omgeving. Vergeef het de
AD(H)D-mens, hij/zij kan niet anders. En dat veranderen
van aandachtsgebied kan zelfs binnen een paar minuten een aantal
keren voorkomen. Maar, is dat snelle verleggen van de
aandacht, wel de oorzaak van het A(H)D-gedrag. Ik denk het
niet, althans niet meer. Ik denk dat de combinatie van
interesse en vergeten de echte oorzaak is. Ik ga bij
mijzelf te rade: als iets mij interesseert graaf ik het
uit, snel, grondig en diep; dat mag dan onbeperkt veel
tijd kosten.
Voorbeeld: ik heb iemand gekend, die toen ik hem voor het
eerst ontmoette een jaar of 50 was. Deze persoon was in
een kleine bedrijfstak op visserijgebied werkzaam, zijn hele
leven. Ik heb mij toen in dat marktniche verdiept, een
week of zes. Nadien heb ik een gesprek met hem gehad dat
zo ongeveer een dag duurde. Later heeft hij mij verteld,
dat toen hij 's avonds thuis kwam hij zijn echtgenote met grote
verbazing mededeelde, dat hij dacht zo ongeveer de enige in
Nederland te zijn die dat marktniche van haver tot gort kende,
en dat ik er - zijns inziens - nauwelijks minder van wist.
Daarentegen, als iets mijn matig of niet interesseert dringt het
niet echt in mijn brein door, je zou dat als vergeten kunnen
aanduiden, omdat het feit of de informatie niet echt "aankomt"
(beklijft). Let wel: het dringt wel door, maar je
verwerpt het als het ware als zijnde oninteressant en vergeet
het direct. En als rechtgeaard AD(H)D-mens kan dat, binnen
enkele minuten, voor een hele batterij onderwerpen gelden.
Soms lukt die fixatie wel en dan heel goed. Dat wordt
hyperfocus genoemd; in hyperfocus- toestand ben je zo op
een bezigheid gefixeerd, dat je alleen daar aandacht voor hebt
en wel in een extreme vorm: Niets of niemand kan je dan
afleiden.
Voorbeeld: Mijn moeder testte het door te vragen of ik
i.p.v. een dubbeltje zakgeld geen kwartje wilde hebben. Ik
heb het niet gehoord tot woede van mijn zuster, die dat kwartje
wel wilde... of
Het
herschrijven van deze pagina. Ik was begonnen met het
herschrijven en ont- dekte opeens dat het inmiddels 16:00 uur
was.. Ehhh, ik was wel om een uur of 10 begonnen deze
pagina "even" te herschrijven. En kenmerkend, in die hele
tijd, dus 6 uren aan één stuk, niets gegeten, niets gedronken,
geen toiletbezoek, niets dan schijven, herschrijven, bijschaven
enz. Omdat ik opeens(!!) dorst kreeg ontdekte ik,
hoe lang ik in hyperfocus ben geweest.....
AD(H)D en PDDnos zijn - wat steeds duidelijker wordt - het
gevolg van biologisch-genetisch bepaalde kleine, bij de aanmaak
van de hersenen ontstane, afwijkingen resulterende in deze
aandoening, waar ik zelf aan en vooral mijn hele leven onder
lijd. Een moeilijke geboorte c.q. een geboorte met
complicaties schijnt de verschijnselen te kunnen versterken
(zoals hoogst waarschijnlijk bij mij het geval is). Het
promotieonderzoek van mevrouw Janita Bralten, gepromoveerd op
het onderwerp "Genetica
en
de hersenen bij ADHD", zou dit bevestigen en tot mijn genoegen alle andere
ooit geopperde oorzaken, voor eens en vooral als onzin,
bestempelen omdat er nu een fysiek bewijs is dat er iets "anders
is aan ons". Mijn website heet niet voor niets "AD(H)D blijft
het hele leven".
Als ik nu nog eens wat dieper op dat fixeren van de aandacht in
ga, zou je jezelf kunnen voorstellen dat dit, in veel gevallen,
niet langdurig kunnen fixeren van de aandacht ook met de
geheugenwerking te maken kan hebben (uit mijn ervaring: heeft te
maken):
Een AD(H)D-mens vergeet supersnel)* als het hem niet echt heel
erg boeit. Bovendien denkt de AD(H)D-mens met orkaansnelheid)**
en dat is voor anderen [dus mensen zonder AD(H)D] niet te
volgen, waardoor het over kan komen dat de AD(H)D-mens er niets
mee doet. Dat is dus niet zo, maar je proeft het onderwerp
en verwerpt het als "niet interessant voor mij" bij wijze van
speken nog voordat een "gewoon mens" er over begint te
denken. Als ik die twee items combineer en de bevindingen
van dr. J.B. Bralten erbij zet, durf ik de stelling verdedigen:
AD(H)D is een genetisch bepaalde
geheugenafwijking, resulterende in een extreme hoge
denksnelheden en snelle opname in het geheugen van als
interessant beschouwde informatie aan de éne kant en extreme
vergeetachtigheid voor alles wat als oninteressant wordt
beschouwd door het betrokken individu aan de andere kant,
gepaard gaande met een wijze van communiceren, die op mensen
die geen AD(H)D hebben raffelig overkomt; al het
andere wat de AD(H)D-mens kenmerkt, in zijn/haar gedrag in
de maatschappij, is daarvan het gevolg.
Let wel: ik heb het over de kern van de AD(H)D-problematiek en
niet over rennen-vliegen-draven, want dat is echt onbelangrijk
voor de AD(H)D-mens zelf, al ervaart de omgeving dat wel als erg
lastig.
)* zie pagina 8 van deze website:
Vergeetachtigheid.
)** zie pagina
7 van
deze website: Communiceren op stormsnelheid.
Vanuit deze redenering zou ik zelfs durven stellen dat de
aanduiding AD(H)D een totaal verkeerde aanduiding is en dat er
sprake is van een:
Aangeboren
geheugenafwijking, die zeer hoge denksnelheden tot gevolg
heeft.
Helemaal fraai vind ik
deze definitie nog niet, maar deze komt veel meer in de richting
van wat er mijns inziens vanuit langjarige ervaring, echt aan de
hand is, dan het makkelijker waarneembare moeite met
concentratie hebben al dan niet gecombineerd met bewegelijkheid.
Als ik het bij het rechte
eind heb (en daarvan ben ik inmiddels overtuigd), zal een
"echte" AD(H)D-mens er nooit "overheen groeien" en zal het ook
pas stoppen bij zijn/haar overlijden. Alle andere
diagnosen AD(H)D zijn dan volgens mij pseudo-AD(H)D diagnosen en
de gediagnosticeerde zal er inderdaad "overheen groeien", omdat
er feitelijk geen sprake is van echte AD(H)D. Let
wel: ik zeg niet, dat een AD(H)D-mens zich, waar mogelijk
binnen zijn/haar denkraam, niet zal aanpassen in de loop van de
tijd. Het kan daardoor soms en tijdelijk lijken alsof de
AD(H)D weg is c.q. dat er geen sprake is van AD(H)D, maar dat
klopt niet in de praktijk van alle dag (zo ervaar ik dat en ik
kan het nu beter maskeren dan toen ik kind was). Bij het
diagnosegesprek met dr. Van Gelderen kwam dat ook zeer duidelijk
naar voren en is dat, volgens hem, vaak een lastig fenomeen om
echt te bepalen of er sprake is van AD(H)D bij volwassenen.....
Ik adviseer alle deskundigen en ook AD(H)D-genoten eens serieus
op deze manier naar AD(H)D te kijken. Wellicht komen er dan
geheel nieuwe inzichten te voorschijn waar wij, als AD(H)D-mens,
wat aan hebben.
Lag de nadruk tot nu toe op deze pagina op AD(H)D, er is
ook nog sprake van, de als comorbide aandoening aanwezige,
PDDnos. Comorbide wil zeggen dat naast de AD(H)D ook nog
sprake is van een "Pervasive Development Disorder not otherwise
specified" of wel een lichtere vorm van autisme Op grond
van wat ik er over heb gelezen denk ik dat het - zwaarder
autistische - Syndroom van Asperger eerder aan de orde is, maar
het schijnt dat de NL-diagnostici dat minder gebruiken en liever
spreken van PDDnos.
Hoe ik zelf die PDDnos ervaar, is waar ik nu op in wil
gaan. Het leggen van contacten is bijna altijd erg
moeilijk, dat is de basis van wat ik ervan ondervind; dat
kan contact met onbekenden zijn maar bij tijd en wijle ook met
bekenden!! Er zijn echt dagen of zelfs weken dat ik
contact zo veel mogelijk vermijd. Dat moeilijke en
moeizame leggen van contacten vloeit voort uit mijn gevoel)*,
dat ik niet weet wat ik moet zeggen of doen. Als ik dan al
contact heb, doe of zeg ik vaak dingen, die mij goed
lijken maar die op de ander(en) een volkomen andere uitwerking
hebben dan ik verwacht! Men wordt dan boos of raakt op
zijn minst geïrriteerd en dat was nu juist wat ik wilde
vermijden. Dat begon al in mijn kinderjaren en men vind je
een "vreemd" kind omdat je niet voldoet aan het standaard
verwachtingspatroon. En dat alles niet "eens een keertje"
maar voortdurend.
)* Gevoel is hier meer je gemoedstoestand dan gevoel in
de betekenis van emotioneel voelen, want dat ontbreekt
eigenlijk grotendeels tot geheel. Mensen met autisme
zijn niet emotioneel gevoelig in de gangbare zin.
Gevoel
in emotionele zin is helemaal een drama. Natuurlijk voel
ik, maar op mijn manier Dat wijkt mijlen af van wat als
gangbaar geldt voor emotioneel gevoel. Ik kan daardoor
zeer koud en afstandelijk overkomen; dat weet ik en ik
vind dat t.o.v. mijn omgeving niet goed maar na vele malen mijn
neus te hebben gestoten in situaties waarbij emotie een rol
speelt heb ik mij er maar bij neergelegd. Ik kan er niet
mee omgaan en doe steevast precies wat ik niet moet doen.
Achteraf - en dat kan weken later zijn - ontdek ik soms
(dus niet altijd!) wat ik verkeerd heb gedaan. Alleen is
het dan overbodig en weet ik dat ik in een vergelijkbare
situatie in de toekomst weer verkeerd zal reageren, wat ik weer
mede wijt aan dat AD(H)D-se vergeten.
Dat niet voldoen aan wat we noemen sociale verwachtingen, werkt
uitstekend op je zelfvertrouwen mag ik wel zeggen. Je
trekt je steeds meer terug om maar geen fouten te maken.
En dan ga je jezelf, in de ogen van anderen, onhandelbaar en
vervelend gedrag omdat je sociale gedrag afwijkend of zelfs
grotendeels afwezig is. Dat is niet zo, want het is het
maskeren van je onzekerheid, iets wat men zich totaal niet
realiseert (en als je er niet diep over hebt nagedacht doe
jijzelf dat ook niet); het is immers meestal niet direct
zichtbaar dat je erg onzeker bent in contact met andere
mensen. Alleen sommige professionals kunnen dat waarnemen
en dan, zeker als je wat ouder en dus getrainder bent, nog met
moeite. Een gebroken been ziet iedereen, dat je aan
PDDnos lijdt ziet niemand. Derhalve wordt je er in
gesterkt te denken dat mensen niet de moeite waard zijn om je
voor in te spannen want je doet het toch altijd verkeerd.
En, omdat er geen verbetering optreedt, trek je je steeds meer
terug om geen fouten te maken; dan spreken we al snel van
faalangst.
Faalangst is het woord, dat volgens mij voor iedereen die lijdt
onder PDDnos, en uiteraard andere vormen van autisme, zal worden
onderschreven. Van het begin van waarneming van je
omgeving als peutertje/kleuter doe je steeds alles anders dan
van je wordt verwacht. Dus ga je extra je best doen, want
ik ben toch ook een lief kind. Dan gaat het dus echt
mis. Naarmate de tijd verstrijkt wordt je steeds
onzekerder en glijd je af in de faalangstwereld; dat is
heel onaangenaam maar onomkeerbaar. Helaas niet iets waar
je echt overheen groeit door ervaring, zoals dat zo mooi heet,
het is er en het blijft er (althans bij mij).
Tot zover mijn
inleidende visie
over AD(H)D en PDDnos.
Op deze website behandel ik dus die zaken en
ervaringen, waarvan ik denk dat zij voor anderen, en met name
ook mensen die aan (of beter onder) AD(H)D en/of PDDnos lijden
of daar op enigerlei wijze mee te maken hebben zinvol kunnen
zijn om kennis van te nemen. Nogmaals, het is mijn
benadering, gebaseerd op mijn persoonlijke beleving van en
mijn ervaringen met deze aandoeningen.
|